Saturday, May 28, 2016

Petua bermain Street Fighter V bagi pemula

Hello gamers, kali ini saya akan mengulas about permainan Street Fighter V. Bagi kamu yang sudah pernah bermain permainan Street Fighter siri sebelumnya tentunya mengetahui keseronokan permainan ini.

Kepada kamu yang baharu bermain permainan Street Fighter, saya akan menyediakan beberapa petunjuk asas untuk bermain permainan ini supaya kamu ekspres menguasai teknik-teknik yang ada di game street fighter terbaru ini. ok..langsung sahaja.


Asas-asas

Pertama yang kamu perlu tahu ialah asas-asas bermain game ini. Permainan ini biasanya dimainkan dengan peranti tambahan seperti Arcade Sticks dan Fight Pads, tapi saya akan menggunakan kawalan PlayStation 4 agar lebih sederhana. Berikut senarai kawalannya:

•    Light Punch: Kotak
•    Light Kick: Silang
•    Medium Punch: Segitiga
•    Medium Kick: Lingkaran
•    Heavy Punch: R1
•    Heavy Kick: R2
•    All Three Punches (EX): L1
•    All Three Kicks (EX): L2

Bagaimana melakukan blocking

Walaupun Street Fighter V tertumpu pada melayangkan hentaman mematikan untuk membuat lawan KO sesegara mungkin, blocking juga amat berguna dalam permainan. Mereka yang memainkannya dengan asal tekan butang masih selalunya melupakan perkara penting ini, dan hasilnya mereka akan boleh ditewaskan dengan lebih ekspres.

Untuk melakukan blocking caranya mudah, cukup tahan butang arah bertentangan dari arah pemain lawan, atau lakukanlah kombinasi merunduk dan blocking dengan menahan butang arah bawah dan belakang. Ini bakal menahan serangan lemah lawan seperti sepakan sapuan, dan kamu boleh menetapkan V-Reversal kepada lawan dari kedudukan ini.

Bagaimana Berlari

Oke, jadi kamu kini telah menguasai asas dan juga blocking, tapi tetap sahaja itu belum cukup untuk menangani serangan lawan dari huru yang jauh. Sebagai dalam Smash Bros, berlari atau dash move ialah bahagian penting dalam strategi permainan, dan berlari ekspres boleh dijalankan hanya dengan dua kali menekan butang arah ke arah musuh ataupun bertentangan dari musuh.

Menjalankan salah satu dash move ini adalah cara ideal untuk menahan serangan yang akan datang atau menyediakan kamu huru untuk melayangkan hentaman pemusnah. Kelajuan ialah yang penting, kerana ketika kamu berlari biasanya musuh akan bertindak balas untuk menyerang ataupun mengelak.

Setiap watak Street Fighter V mempunyai huru unik untuk dash move mereka, jadi kamu dapat mencuba sendiri dengan masing-masing watak untuk notis gerakan yang mana yang sesuai dengan gaya bertarung mereka.

EX Meter

EX meter merupakan salah satu perkara yang paling menarik dalam permainan ini. EX meter membolehkan kamu menjalankan serangan khas atau special moves untuk menjana lebih banyak damage daripada sekadar serangan standard. Kesemua gerakan dari permainan ini menawarkan versi EX masing-masing, dan kamu dapat menggunakan serangan-serangan ini di saat kali terakhir untuk memastikan kemenangan.

Bagi menjalankan EX move, kamu cuma perlu menekan sekali lagi butang serangan di akhir kombinasi. Contohnya, hadoken dimunculkan dengan menekan pergerakan butang arah lalu pukul, tetapi versi EX dari serangan ini dapat dijalankan dengan cara yang sama, kali ini dua kali menekan butang pukul. Serangan ini akan menjana lebih banyak damage, tapi kamu mesti menyedari required EX meter hingga tiga bar bagi menjalankan serangan itu.

V-Moves

V-moves membuat Street Fighter V menjadi game fighting yang unik, dan kamu akan mendapati ada tiga tipenya: V-Skill, V-Reversal, dan V-Trigger. Masing-masing move ini menghasilkan hal yang berbeza satu sama lain.

V-Skill adalah serangan yang unik untuk masing-masing karakter. Untuk melakukannya hanya dengan menekan dua butang medium secara bersamaan.

Kemudian V-Reversal adalah teknik yang membolehkan kamu untuk melakukan serangan balasan terhadap lawan yang menyerang. Ketika kamu berjaya melakukan blocking, kamu boleh dengan cepat menekan tiga butang pukulan untuk memulakan reversal. Ini akan membuat pemain bertahan dalam posisi menyerang, membolehkan kamu melayangkan serangan mematikan.

Terakhir, Street Fighter V memperkenalkan V-Triggers, penerus Ultra Move dan Revenge meter dalam siri ini. Meter untuk V-Triggers akan terisi penuh apabila kamu terkena damage - bentuknya adalah tempat merah di bahagian bawah skrin. Ketika meter ini terisi penuh, kamu boleh menekan semua butang heavy attack untuk memasuki keadaan powered-up di mana serangan akan menghasilkan damage yang lebih banyak. Tentu diperlukan banyak serangan untuk boleh melakukan V-Trigger.

Membaling Musuh

Watak di Street Fighter memiliki kemahiran untuk melontar atau menghempas lawan mereka semasa berada di jarak yang dekat dan bagi kamu yang memainkan Street Fighter IV akan menyedari bahawa sistem ini tidak banyak berubah di Street Fighter V.

Serangan ini boleh dilakukan seperti menekan butang Light Punch + Light Kick secara serentak, maka kamu akan membaling musuh ke tanah seperti berjaya. Untuk membaling lawan ke belakang, hanya seperti menekan butang Light Punch + Light Kick sambil menahan butang belakang di pengawal.

Beberapa watak boleh membaling lawan semasa berada di udara kamu boleh melihat di dalam senarai move individual, siapa saja yang memiliki kemahiran ini.

Tetapi waspada, musuh akan cuba mengkonter sogokan seperti menekan butang Light Punch + Light Kick dan bila berjaya mereka akan terlepas dari peganganmu dan boleh melakukan serangan kepadamu.

Bangkit seperti Segera

Apabila kamu terkena serangan dan terjatuh, terdapat dua opsyen yang boleh kalian pilih, tetap di tanah hingga watak bangkit sendiri atau seperti ekspres melompat dan semula melakukan serangan secepat mungkin.

Ia merupakan suatu pilihan strategik yang berpeluang memeranjatkan lawan, dan boleh dilakukan seperti menekan dua butang pukulan untuk bangkit seperti ekspres atau Quick Rise di tempat kamu jatuh atau dua butang tendangan untuk Quick Rise sambil mengelak dari pihak lawan. Bila kamu terlempar, kamu hanya boleh Quick Rise di mana kamu terjatuh. Tidak ada watak yang boleh melakukan Quick Rise setelah terkena super move, sehingga serangan ini amat mematikan.

Charge Moves

Hal kali terakhir yang perlu kamu latih di Street Fighter V ialah charge moves, yaitu menahan pergerakan stick pada arah khusus dan kemudian menukar arahnya bagi menjalankan sebuah serangan.

Contohnya merupakan serangan fireball Chun Li, kamu harus menekan butang arah belakang, lalu maju, dan menekan butang pukul seperti timing yang tepat, jika tidak kamu tidak akan dapat mengeluarkan fireball. Timing ini berbeza bagi masing-masing watak.

Ok..itulah beberapa asas dari permainan Street Fighter V yang perlu kamu latih sebelum menjalankan pertarungan secara online. Semoga petua ini boleh membuatmu menjadi Gamers yang lebih baik.

1 comments:

Papan preheater said...

gamenya seperti game jaman dulu, tapi sangat seru juga...
Papan preheater

Post a Comment

◄ Posting Baru Posting Lama ►

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Best Patner

Copyright © 2016. Spotgame - All Rights Reserved B-Seo Versi 3 by Blog Bamz